Nu het vliegtuig in Nederland staat zit de VNCE alles behalve stil. Dagelijks zijn er vrijwilligers aan het werk om voorbereidingen te treffen voor het grote winteronderhoud. Deze werkzaamheden zijn divers en variëren van het fysiek opzetten van een heus F.27 magazijn tot het digitaliseren van individuele onderdelenhistorie.
Fred van Dulst en Flip Westerhoff, beide logistieke Fokker grootmeesters, worden de beheerders van dit magazijn. Zij hebben de laatste weken lange onderdeel-lijsten uit Italië geverifieerd op compatibiliteit met ons vliegtuig. GWK Andre van Norden en Jaap van Veen hebben hetzelfde gedaan met alle tooling afkomstig uit Italië. Deze spullen moeten regulier gekeurd worden, dus dat is een volgende stap in het proces. Zonder papierwerk kan er niets gebruikt worden dus wordt er ook 22 jaar aan onderdelen-historie gedigitaliseerd. Meer dan 100 A4 mappen met elk 500 pagina’s worden van nietjes ontdaan, dubbelzijdig ingescand en in een virtuele bibliotheek geplaatst. Dankzij een vernuftige OCR-functie kunnen we dan vliegensvlug zoeken op part-, batch-, tagnummer, of regulier op naam.
Alvorens de drie 40-voet containers, medio januari, uit Amerika arriveren willen we alle bruikbare Italiaanse onderdelen inclusief bijbehorende documentatie in reguliere magazijn-schappen of de speciale ‘paternoster’ van Zeusch Aviation hebben liggen. Dit proces herhalen we dan weer met de Amerikaanse onderdelen.
Als alle onderdelen en tooling geïnventariseerd zijn gaan we daadwerkelijk over tot het uitvoeren van onderhoud. Op deze wijze kunnen we de Engineers ook garanderen dat de benodigde tools en onderdelen voor hun werk-orders daadwerkelijk voorradig en up-to-date zijn.
Zoals jullie begrijpen is er werk genoeg bij de VNCE. Mocht je interesse hebben om ons gezellige team te komen versterken stuur dan een mailtje naar vrijwilliger@vnce.nl waarin je ons laat weten wat je achtergrond, ervaring en kwalificaties zijn en wat voor werkzaamheden je zou willen uitvoeren.