Zaterdag 14 Maart was het dan eindelijk zover. Na maanden intensief overleg met diverse instanties werd Excalibur, onder haar nieuwe registratie N27FF, overgevlogen van Laurinburg-Maxton (North Carolina) naar een onderhoudsbedrijf in Carrollton (Georgia). De twee uur durende vlucht werd uitgevoerd door Ken Breeden en Alan Knollmeyer.
Ken Breeden, een actieve Golden Knight, was erg blij om ‘zijn’ F27 weer te mogen vliegen. Als US Army maintenance vlieger was hij de laatste maanden full-time in de weer om de DeHavilland Dash-8 (opvolger van Excalibur) klaar te stomen voor het komende demonstratieseizoen. Als eerbetoon aan zijn lange diensttijd mocht hij in September de laatste actieve F27 vlucht van de Golden Knights uitvoeren. Hij is beretrots nu ook de eerste vlucht voor VNCE uitgevoerd te hebben.
Alan Knollmeyer was jarenlang Chef vlieger F27 en hoofd vliegdienst voor FedEX operator Mountain Air. Als examinator zal hij zich, met onze Nederlandse instructeurs, gaan inzetten voor de opleiding van een nieuwe generatie F27 vliegers.
Michael Dieck zorgde ervoor dat N27FF in perfecte staat klaar stond voor de vlucht. Mike was tot zijn pensioen verantwoordelijk voor het totale vliegtuigonderhoud van de Golden Knights en vertroetelt nu al maandenlang ons vliegtuig. Achter de schermen draaide hij met Alan en Troy Emig periodiek de motoren en controleerde hij alle systemen. Zoals eerder vermeld, stond Andre van Norden hem vorig jaar bij om een aantal reguliere checks uit te voeren. De komende 3 weken dienen er een aantal grote inspecties afgewerkt te worden die enkel in de grote hangar van Carrollton kunnen plaatsvinden.
Een Amerikaanse luchtvaartliefhebber bood aan om de heren terug te vliegen in zijn Piper Turbo Arrow. Mike Coutcher eindigde zijn ‘Angel Flight’ (vrijwillig vervoer van patiënten ivm medische behandelingen) in het nabije Atlanta en pikte kort daarop onze vliegers op in Carrollton.
Het spreekt voor zich dat deze namen in vette letters vermeld worden, want dit zijn ware VNCE helden op 6 tijdzones afstand die zich gedurende het ‘Excalibur’ project hebben aangesloten. Dit laat nogmaals zien hoe groot de liefde voor Fokker, en vooral onze F27, is bij Amerikanen.
Honored to assist and do the right thing! This airplane will always be remembered by many who are still here on our great planet and a few who have served and passed into Blue Skies! I am blessed to have participated in my very small way! I do this for all! Excalibur/N27FF was built to fly well beyond expectations! KB