Door COVID hebben we een langer traject moeten doorlopen om het bewijs van Luchtwaardigheid te bemachtigen. Scheduled Maintenance kent echter geen pandemie-clausule en zodoende was Excalibur recent ‘rijp’ voor een C-check. Gelukkig kon er door F27 Type Certificate Holder, GKN-Fokker Services uit Hoofddorp, een takenlijst opgesteld worden om tijdelijk uitstel te bemachtigen. De rest van de C-check zal na de transatlantische vlucht , in Nederland, uitgevoerd worden. In deze lijst van Fokker Services staan naast kleine handelingen zoals smeertaken ook ingrijpende controles. Een daarvan, de controle van het landingsgestel en verwante systemen, vraagt zelfs om het vliegtuig van de grond te ‘krikken’.
Alan, Engineers Dakota & kevin, Ken
Dankzij de medewerking van de Golden Knights kan Michael Dieck hun set krikken ophalen in Fort Bragg. Hier komt wederom een flinke vrachtwagen aan te pas, want bij de Friendship zijn, doordat de vleugel hoog op de romp geplaatst is, twee reusachtige ‘jacks’ nodig. In Carrollton voert Michael, tezamen met engineers Kevin en Dakota Warwick, de nodigde controles uit alvorens de krikken weer netjes af te leveren bij de Golden Knights. Michael truckt zo in 2 dagen ruim 1300km door 3 staten….. dit toont nogmaals de inzet van onze Amerikaanse vrijwilligers om een veilige overtocht van Excalibur naar Nederland mogelijk te maken.