Je bekijkt nu Bijzondere bijeenkomst van oud Fokker medewerkers

Bijzondere bijeenkomst van oud Fokker medewerkers

Onder het toeziend oog van de F27 Excalibur van de stichting VNCE vond zaterdag een wel heel bijzondere bijeenkomst plaats van oud medewerkers van Fokker Ypenburg, verenigd in de VOFE. De Friendship hangaar, vaste standplaats van de Excalibur, was voor de gelegenheid ingericht met diverse historische Fokker vliegtuigen.

Al bij binnenkomst roken de oud werknemers van Fokker de lucht van vliegtuigen en techniek en konden ze zich weer even wanen in het vroegere Fokker Ypenburg. De leden van de actieve vereniging hadden elkaar door Covid-19 bijna twee jaar niet kunnen zien en waren zichtbaar blij elkaar weer eens te kunnen spreken. De indrukwekkende achtergrond van vele vliegtuigen werd daarbij belangstellend bekeken en enorm gewaardeerd.

De voorzitter van de VOFE, Flip Westerhoff, tevens vrijwilliger bij de stichting VNCE, verwelkomde de aanwezigen en opende de bijeenkomst. Hij ging later in op de belangrijke rol die Frits Diepen heeft gespeeld in de geschiedenis van Fokker. Flip liet zien dat Frits Diepen een fenomeen was, een bijzonder aimabele man die zeker een plaats verdient als luchtvaart pionier in het rijtje van Fokker en Plesman.
In het publiek was Peter Diepen aanwezig, een van de zonen van Frits die de bijeenkomst zeer waardeerde.

Paul Reijnen, voorzitter van de VNCE vertelde in een presentatie meer over de doelstelling van de VNCE en de aanschaf en komst van de F-27 Excalibur. Paul ging met name in op het belang van een gezamenlijke doelstelling van diverse musea en stichtingen: het luchtwaardig houden van historische Fokker vliegtuigen, en het onder de aandacht brengen van dit belangrijke culturele erfgoed bij het grote publiek.

Daarna vertelde Wouter van Herwijnen over de geschiedenis van de Stichting Vroege Vogels, opgericht door Jaap Mesdag. Ook Jaap was een kleurrijk figuur in de historie van vliegend Nederland. Zo vloog hij als eerste Nederlander over de Atlantische oceaan in een eenmotorig vliegtuig.

Enkele reacties van de aanwezigen: 

  • ..Geweldige dag, jullie hebben bij veel mensen een glimlach op hun gezicht getoverd. Bedankt iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Een grote familie dag..
  • ..Terugkijkend op de dag van gisteren kan ik alleen maar vervuld zijn van een groot gevoel van dankbaarheid voor het feit dat ik daarbij aanwezig kon zijn. Bij iedereen zag en herkende ik een gevoel van samenhorigheid, uniek voor een bedrijf dat (jammer genoeg) al zo lang niet meer bestaat..
  • ..Dank nogmaals voor de mooie dag bij Lelystad Airport Friendship. Deze dag was goed georganiseerd door jullie en leuk dat enkele oudere type Fokker vliegtuigen ook aanwezig waren. Ook het belichten van de historie van Frits Diepen was heel er interessant en indrukwekkend..

De bijeenkomst werd georganiseerd door de vrijwilligers van de st. VNCE. Zeusch Aviation stelde de lokatie beschikbaar. Daarnaast verzorgde Arjan Dros, grondlegger van de Catalina stichting, voor het plaatsen van de Fokker S11. De stichting Vroege Vogels stelde een Fokker D7 en een bijzondere Fokker DR-1 ter beschikking.

Deze dag en bijeenkomt was een mooi en goed geslaagd voorbeeld van het gezamenlijke doel dat Paul Reijnen omschreef: het levend houden en onder de mensen brengen van het Nederlandse Vliegende Culturele Erfgoed.

Voor de geinteresseerden die er niet bij waren: hieronder staan links naar de presentaties.

Speech van Flip Westerhoff, voorzitter VOFE
Speech van Paul Reijnen, voorzitter VNCE

Dit bericht heeft 3 reacties.

  1. Peter Burger

    Heb de foto’s met plezier bekeken, zeker omdat ik erg fijne oud collega’s zag!
    De Excalibur staat helaas te ver weg van m’n woonplaats anders zou ik graag de propeller wisselen en de motoren conserveren.
    Heel de techniek zit nog in m’n hoofd. Bedankt Taco, Lex, Hans, Howard, Willem en die er helaas niet meer zijn dat jullie me het vak geleerd hebben. Groeten Peter Burger.

  2. Cees Hokke

    Lambertus Hokke, was Engelandvaarder is als invlieger verongelukt in 1967

    Kan u nog wat achterhalen over hem ?

    1. Flip

      Beste Cees,
      Zoals besproken hierbij de informatie wat we over Lambertus Hokke gevonden hebben.
      We hopen dat dit een beter beeld geeft over hem. Wij plaatsen dit ook op onze site zoals afgesproken.
      Op site: https://aircrewremembered.com/lost-rob-philips-memorial-archive-raf-faa-aviators-surviving-ww2.html
      vonden we ,
      Hokke Lambertus Vltgmkr 1kl z/m Transferred 18/02/1944 to No3127SE, Later 6320SE unit 320B
      Op de volgende site vonden we informatie over de crash met de Fokker F27 :
      https://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/1967.htm
      Helaas alleen de tekst. De foto’s , tekeningen en kopie investigation lukt niet om hier te pasten. Kijk hiervoor op de hierboven genoemde site.
      27.04.1967 PK-PFB Fokker F27 Mk.400 Friendship 10306 Malaybalay(PI) Terug / Top
      Een ongeval dat eigenlijk niet op deze pagina’s thuishoort.
      Het was een Indonesische Friendship die door Fokker gecharterd was voor demonstratie-
      vluchten in de Filippijnen. De crew bestond uit Fokker-personeel.
      Bij de start wilde de bestuurder een demonstratie geven van de één-motor prestaties en
      hij zette propeller #2 in vaanstand.
      Wat hij niet kon weten was dat de kenmerken van het terrein achter de baan verkeerd in
      de AIP-informatie waren vermeld!
      Het had niet de daarin vermelde downslope van 2% maar een upslope van 1,2%!
      En ook de afmetingen van de baan en de lengte van de overrunzone weken af van de
      AIP opgave.
      Het verloop van het ongeval kan hieronder gelezen worden in de conclusies van het
      Filippijnse rapport dat, zoals daar zichtbaar, in samenwerking met en met behulp van
      Nederlandse deskundigen werd opgesteld.
      De namen van de inzittenden zijn mij maar zeer ten dele bekend.
      Er waren drie bemanningsleden en 16 passagiers.
      Gezagvoerder: P.M.L. de Brey(†)
      Boordwerktuigkundige: L. Hokke(†)
      Co-piloot was één van de hieronder genoemde PAL-piloten
      Passagiers:
      De Fokker-medewerkers E.J. Bik(†) en W. Moree(†).
      Er waren vier PAL-piloten één daarvan heette J. Sacro(†).
      Indonesische CAA-official R. Budjarto(†).
      Alleen L. Hokke en de “Indonesische piloot Boediharto” overleefden aanvankelijk het ongeval maar overleden een paar dagen later.
      Terug naar de opsomming “Ernstige ongevallen”

Geef een reactie