Het erfgoed van de mobiliteitsgeschiedenis
Op de website van het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME) kan informatie worden opgevraagd over het erfgoed van de Nederlandse mobiliteitsgeschiedenis.
Overzicht en inzicht
Het NRME heeft tot doel overzicht en inzicht te verschaffen; overzicht van wat er zoal aan mobiel erfgoed aanwezig is in ons land en inzicht in de culturele waarde daarvan.
Sinds kort is ook de F27 van de stichting VNCE hierin opgenomen:
Nationaal Register Mobiel Erfgoed: SECTOR LUCHT
Objectrecord FOKKER F27 400M TROOPSHIP
REGISTER |
|
Registernummer |
4.001.028 |
INLEIDING |
|
 | |
Objectaanduiding |
Fokker F27 400M Troopship |
Categorie/klasse |
Militair vliegtuig |
Soort object |
Propellervliegtuig |
Type | Fokker F27 |
Bouwjaar | 1985 |
Ontwerper(s) | Fokker |
Producent(en) | Fokker vliegtuigfabriek op Schiphol-Oost |
Gebruiker(s) | U.S. Army en nu Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed. |
Periode gebruik: | van 1985 tot en met hede |
Regio gebruik | Globaal |
BESCHRIJVING |
|
Functie | Regionaal Airliner / Troopship / Paradrop |
Techniek | Vleugeloppervlak: 70M2. Profiel NACA 64-121 wortel en profiel NACA 64-415 tip. Dihedral: 2,30 graden. Incidence: 3.30 graden Single slotted kleppen. Aileron met trim tabs; aileronoppervlak: 3,51M2. Pneumatische rubber de-icing. |
Bouwwijze | Geklonken / gelijmd. |
Vorm | LxBxH: 25,06 x 29,00 x 8,72M |
Opmerkingen beschrijving | Romp: Stressed contructie met knik in de rompdoorsnede. Staart: Pneumatische de-icing; stabilo spanwijdte: 9,75M; oppervlak: 16M2. Onderstel: Pneumatisch intreksysteem en remsysteem; spoorbreedte c/l: 7,20M; wielbasis: 8,74M. Motoren: diverse varianten van de Rolls Royce Dart turboprop straalmotoren. Propeller: Dowty Rotol constant speed prop. Brandstofcapaciteit: 5169 liter. |
GESCHIEDENIS |
|
Geschiedenis | De F-27 werd als civiel toestel na de oorlog ontworpen en gebouwd door Fokker en werd een zeer groot succes. Prototype vloog 24 november 1955. Uitgerust met turboprops en gelijmde verbindingen wat nieuw voor die tijd was. De F-27 werd het meest verkochte toestel in zijn klasse en er waren diverse varianten |
KORTE VERHALENDE OBJECTBESCHRIJVING | |
 |
Dit toestel heeft sinds de bouw alleen voor de U.S. Army gevlogen, vanaf 1985 zijn er 2 F-27 exemplaren in dienst bij de U.S. Army met als aanduiding C31 (C voor Cargo plane). Al die jaren hebben deze twee vliegtuigen gevlogen voor het Demo Parachutisten Team “Golden Knights”, zij verzorgden demonstraties voor alle soorten evenementen in de U.S. |
BETEKENIS VOOR NEDERLANDSE MOBILITEITSGESCHIEDENIS | |
 |
Dit exemplaar van de F27 is zo ongeveer het laatste, nog luchtwaardige civiele exemplaar in de wereld. Als icoon als luchtvaartontwerp en techniek en als toonbeeld van de luchtvaart industrie na de tweede wereldoorlog hoort dit toestel deel uit te maken van het vliegende luchtvaarterfgoed in Nederland. Het toestel ontworpen in de jaren 50 is beeldbepalend voor het volk en vertegenwoordigt het volwassen worden van de luchtvaartindustrie in Nederland en de opbouw van de infrastructuur in Europa. |
MEER INFORMATIE |
|
Informatie bij/via | info@vnce.nl www.vnce.nl |
HUIDIGE EIGENDOM |
|
Soort eigendom |
Behoudsorganisatie |
Naam organisatie | Stichting Vliegend Nederlands Cultureel Erfgoed |
WAARDESTELLING |
|
Cultuurhistorische waarde | |
Status | Â |
Motivatie | Â |
Waardering door | Commissie |
Opmerkingen | Â |
Authenticiteit | |
Status | Â |
Motivatie | Â |
Waardering door | Commissie |
Opmerkingen |