‘Wie duurzaam een F.27 wil blijven opereren moet blijven uitkijken naar onderdelen!‘
Dankzij een tip van VNCE Avionica-expert David Kraaijenbrink zijn we op het spoor gekomen van een grote partij onderdelen in ItaliĆ«. David heeft een speciaal radartje voor dit soort zaken. Vorig jaar was hij het ook die ons, in een vroeg stadium, attendeerde op de veiling van ‘Excalibur’ in Amerika. Nu gaat het om de inventaris van Miniliner, een voormalige F.27 vrachtoperator in Bergamo.
Na een grondige inspectie door Sietse Kamminga, een lokale Ryanair B737-gezagvoerder, besluiten we om een bieding op de failliete inboedel uit te brengen. We zijn de enige partij met interesse dus verlopen de onderhandelingen met de curator voorspoedig. Bergamo Airport wil, als verhuurder, de ruimtes zo spoedig mogelijk leeg opgeleverd zien dus moeten we vaart maken.
Een team bestaande uit Fred van Dulst, Andre van Norden, David Kraaijenbrink, Rob Wolleswinkel en Paul Reijnen reist af naar Bergamo om de verhuizing te realiseren. Fred, die voor VNCE het magazijn in Lelystad zal gaan opzetten en beheren, heeft duidelijk roots in de logistiek. Op zijn verjaardag staan we klokslag 10.00 uur voor de poort van Bergamo Airport als er een reusachtige vrachtwagencombinatie komt aanrijden. De vrachtwagen en aanhanger zitten vol 32 stalen palletkooien die gedurende 48H allemaal gevuld zullen gaan worden.
Ondanks het veldwerk van Sietse, voelt het openen van de verzegelde deur een beetje als het openen van het graf van Farao Toetanchamon. Wat we binnen aantreffen levert in ieder geval dezelfde uitingen van verbazing en verwondering. Het is een ware schatkamer. De eerste ruimte, het kantoor van Miniliner staat propvol dozen en tassen gevuld met onderdelen, avionica, antennes met rode unservicable tags. Als we de 2e ruimte, het magazijn, betreden vallen de monden collectief open…. rijen stellingkasten vol met gearboxen, instrumenten, compressoren, blowers, avionica met groene servicable tags.
Er wordt een plan gemaakt waarin GWK Andre met Avionica expert David, de grote-, schaarse- en prijzige onderdelen zullen groeperen in speciale kooien. Fred controleert ondertussen of de serienummers overeenkomstig zijn met de lijsten die we van de curator hebben ontvangen. Vliegers, Paul en Rob, gaan zich vooral richten op het bulk van ‘simpele’ onderdelen zoals de vele lades met pakkingen, boutjes & moertjes en het inpakken van de stellingkasten.
Onder het toeziend oog van een slapende beveiligingsbeambte vullen de vrachtwagens zich gestaag. Als op dag 2 alle onderdelen ingepakt zijn, beginnen Rob en Paul met het demonteren van de aluminium stellingkasten en het verhuizen van het kantoor. De hoeveelheid kantoormiddelen die inbegrepen is verbaast ons. Schertsend merken we op dat deze firma wellicht door de officemanager om zeep geholpen is. Nadat de laatste kast is ingeladen en laaddeur nog net dicht kan, keren we voldaan terug naar Lelystad. We kunnen niet wachten om in de Friendship hangar alles te gaan inrichten.